Leerplan, didactische principes en werkvormen



LEERPLAN


Het leerplan komt uit het Gemeenschapsonderwijs. Zie hieronder de specificaties.
 

SECUNDAIR ONDERWIJS
 Onderwijsvorm: ASO

Graad: tweede graad

Jaar: eerste en tweede leerjaar

Studierichting Economie


Specifiek gedeelte  

Vak(ken): AV Economie 4/4 lt/w

Leerplannummer: 2006/155

(vervangt:2003/012)
 

Nummer inspectie: 2006 / 68 // 1 / J / SG / 1 / II / / D/

(vervangt: 2003 / 11 // 1 / J / SG / 1 / II / / D/)
 
 
 DIDACTISCHE PRINCIPES

Hieronder vindt u de link naar de didactische principe voor het leerplan economie, ASO.
 http://pro.g-o.be/blog/documents/2006-155.pdf

Het activiteitsprincipe wordt zeker toegepast. De leerlingen leren dankzij Educaplay: er is een actief proces met het bekijken naar een filmpje en vragen beantwoorden, de invuloefening en de juiste kolommen die met elkaar verbonden worden.
Het belangstellingsprincipe komt ook aan bod. De afwisseling van tekst en de tools van Educaplay en de Popplets verhoogt de interesse van de leerlingen zodat die niet alleen actief meewerken (activiteitsprincipe) maar het ook graag doen.
De oefeningen die opgegeven zijn, zorgen ervoor dat het geleerde voldoende herhaald wordt om een vlot en blijvend leerresultaat te bereiken: het herhalingsprincipe.


WERKVORMEN

Bij de aanbiedende werkvormen komt doceren komt zeker aan bod. De leraar brengt de theorie of de leerstof aan. De theorie wordt gedoceerd, de grafieken worden gedemonstreerd. Aan de hand van een onderwijsleergesprek kan de leraar gerichte vragen stellen opdat de leerlingen geleidelijk aan de theorie onder de knie krijgen en tot bepaalde inzichten komen.



  LESDOELSTELLINGEN

  1. De leerlingen kunnen de individuele vraagcurve uitleggen (C, inzien).
  2. De leerlingen kunnen bewegingen langs de individuele vraagcurve met eigen woorden uitleggen (C, inzien).
  3. De leerlingen kunnen verschuivingen van de individuele vraagcurve met eigen woorden uitleggen (C, inzien).
  4. De leerlingen kunnen de individuele aanbodcurve uitleggen (C, inzien).
  5.  De leerlingen kunnen bewegingen langs de individuele aanbodcurve met eigen woorden uitleggen (C, inzien).
  6. De leerlingen kunnen verschuivingen van de individuele aanbodcurve met eigen woorden uitleggen (C, inzien).

 

VERWIJZING NAAR ICT diamant

De leerlingen gebruiken de informaticatools om hen te ondersteunen bij het leren. Ze kunnen oefenen en hun kennis testen aan de hand van de oefeningen die te vinden zijn bij Educaplay: videoquiz, invuloefening en de passende kolommen met elkaar verbinden. De leerlingen kunnen ook met elkaar communiceren en zien hoe hun medeleerlingen gescoord hebben bij de individuele oefeningen. Ze kunnen ook hun leerproces bijsturen als ze zien dat ze de vragen niet juist beantwoord hebben.

 


      Geen opmerkingen:

      Een reactie posten